Vår resa

Nu har vi varit hemma i nästan en vecka.
Turkiet var lika underbart som vanligt! Gümbet som vi bodde i var inte nåt superställe men det fanns guldkorn där också, bara man tog sig iväg från "turistgatorna", sen ligger det ju bara ca 3 km ifrån härliga Bodrum!!!!

Vi åkte ju med Matthias och Jessika och det funkade bra. Faktiskt kul att resa med ett annat par. Det var inte alltid vi ville göra samma saker, de ville tex oftare vara på hotellet osv, men det löste sig ju bara helt enkelt genom att jag och Björn drog iväg. Var i alla fall trevligt att ha lite middagssällskap osv :)

Resan började ju lite dåligt. Vårt plan från Sthlm till Istanbul blev försenat eftersom att Pegasus av någon konstig anledning, efter att vi stigit på planet, skulle dela ut boardingcarden till alla som skulle resa vidare från Istanbul sen. Å det tog tid! Sen strulade de även till det och var nära att ge Matthias ett boardingcard till Beirut istället för till Bodrum :P Det stod nåt annat namn på det men flygvärdinnorna tyckte ju att det NÄSTAN var samma namn så han skulle ta det. Tur att vi såg att bokstavskombinationen för flygplatsen inte stämde med det som stod på de 3 andra boardingcarden :)
Lite kändisspaning också - Jag satt brevid Jennifer Brown på planet...nästan..hennes kompis satt emellan :)

När vi väl kom fram till Istanbul så fick vi typ springa till vårt nästa plan. Tur att vi inte bytte plan på Istanbuls största flygplats :)
Sen framme i Bodrum medans vi väntade på väskorna, pratade jag och Jessika om hur hemskt det vore om ens väska inte skulle komma...och vad händer, jo MIN väska dyker inte upp!!!!!

Vilken mardröm! Min värsta mardröm..nästan värre än om planet skulle krascha ;) I 4 dagar får jag klara mig med typ inga kläder alls..och ja det gick ju faktiskt rätt bra..tur jag hade en bikini och i alla fall ett ombyte.

Vårt hotell var helt underbart. "Club Pedalisa". Ganska nybyggt fräscht lägenhetshotell med stor pool och nära både strand och centrum. Balkongen var dock det bästa! Stor och underbar utsikt mot havet. Balkongen är det jag brukar kolla in först på hotellet, för det är ju oftast där man är när man väl är på hotellrummet.

Första dagen hade jag absolut ingen lust att ligga och sola för jag var så deppig över min väska, ville inte ens vakna trots att jag befann mig i mitt älskade Turkiet. Tror till och med att jag sa att jag hellre skulle va hemma i Sverige med alla mina saknade kläder än att va i Turkiet. Tog dock tillbaka det påståendet bara någon dag senare ;)

Istället för stranden fick det bli en prommis till Bodrum och ett besök på St. Peters borgen. På kvällen tror jag att vi åkte in till Bodrum igen och åt på pizza pizza kanske :)

På tisdagen, tror jag, så tog vi en dolmus till Kargi eller Camel beach som det också kallas. Det var riktigt lugnt och skönt där, knappt nå folk alls förutom på eftermiddagen då några båtturer gjorde ett stopp. Till lunch blev det supergod Gözleme..turkisk pannkaka med ost och köttfärsfyllning.
Istället för att ta dolmusen tillbaka direkt så promenerade vi till Yashi och tog bussen därifrån.
Passade på att träna lite på utomhusgymet på vägen. Överallt i Turkiet finns såna där gratisgym uppsatta, vid stränder, i parker osv. Rätt härligt om man hade ett gym med den utsikten :)

På fredagen hyrde vi bil. Kl 08:00 styrde vi kosan mot Akyaka. Stället där jag spenderade hela dagarna på stranden sommaren 2007. Allt var sig likt. Vi åt lunch på en restaurang vid stranden och sen åkte vi till Cinare och badade. Tyvärr var det väldigt mycket sjöborrar där så det gick bara att bada om man hade badskor/sandaler..vilket jag som tur var hade.

Efter Cinar tog vi bilen mot Sedir Adasi och Cleopatrastranden, ett ställe som jag faktiskt missat trots alla Turkietresor ;) Men vi råkade på nåt sätt missa det och körde för långt men det gjorde inte så mycket för vi kom till en annan alldeles underbar strand - Incekum. Det kostade 3 lira och sen fick man gå ungefär 1 km, tillbaka fick man åka traktorsläp :). Vattnet var härligt rent och klart där.

Efter ett härligt långt dopp där så bilade vi vidare mot Marmaris. Där hann vi bara med en sväng i basaren och en prommis längst med hamnen. Marmaris var sig också väldigt likt :)
Sen var det dags för utflyktens höjdpunkt, i alla fall för mig ;) Vi begav oss mot Mugla för att äta middag. Mugla - Min underbara favoritstad uppe i bergen, där jag bodde 06- och 07. Här var det ganska kallt...eller ja kanske bara 19 grader, så vi höll på att frysa ihjäl när vi åt vår goda middag på Alin´s. Sen handlade vi på Tansas och sen var klockan typ 23:30 så det var dags att bila tillbaka mot Bodrum. Tror vi var hemma på hotellet igen efter 01:00 någongång.

På lördagskvällen var det dags för vår enda utgång under hela semestern. På tok för lite utgång tycker jag, särskilt med tanke på att vi var i Bodrum - Turkiets St Tropez. Partystaden nr 1..stället där det är lite klass på uteställena, inte som i Alanya etc :)
Tyvärr så gick vi inte på det enda stället som jag absolut ville gå på Club Catamaran . Vet inte om det är Europas eller världens största flytande nattklubb eller sånt sånt..i alla fall så är det utestället nr 1 i Bodrum förutom Halikarnas.
Eftersom vi inte gick hit så måste vi definitivt till Bodrum igen. Har jag testat Reina i Istanbul så måste jag testa det här också ;)

I alla fall så hamnade vi först på nåt halvkasst ställe där  vi tog en drink sen gick vi vidare till Temple, det var lite bättre men ingen höjdare. Tog en drink här också och dansade lite, sen vid kanske 03:00 snåret när Bodrums nattliv satte igång som bäst så drog vi hem och sov :P

Dagen efter tog jag och Björn dolmusen till Gumusluk. En liten fiskeby någon mil från Bodrum. Vi låg på stranden där några timmar och sen shoppade vi lite souvernirer. Jättegulligt litet ställe var det :)

På Björns födelsedag tog jag och han en taxi till Dedeman aquapark som tydligen är den största i Turkiet. Det kostade 39 lira i inträde, vilket är ca 160 kr. Jag var lite orolig att Björn inte skulle våga åka allt för han e lite feg när det gäller karuseller och höjder och såna saker men nu var han riktigt modig och åkte allt...flera ggr om och om igen till och med ;)

De två sista kvällarna ägnade vi åt lite shopping. Jag köpte 3 st fina koftor på Mango, en klänning, en Istanbul t-shirt och två andra tröjor på Mavi. Det var verkligen soft att shoppingcentret Oasis låg så nära där vi bodde, hade man inget att göra så kunde man ta en vända där :)
Önskar att Mavi fanns i Sverige, de har jättefina kläder..särskilt jeans och jeanskjolar. Man kan ju beställa från deras webshop om man skulle vilja.

Kan säga att jag väldigt gärna skulle åka tillbaka till Bodrum. Gümbet och Bodrum är nästan som natt och dag, trots att det bara är 3 km mellan ställena. Bodrum känns väldigt turkiskt trots att det är en turistort men det beror väl på att stället än så länge domineras av Turkiska turister. Precis så som jag vill att det ska vara :)

Nackdelen är att stränderna inte är sådär jättefina, inte de vi hittade i alla fall.  I och försig var Salmakis stranden som bara låg ca 10-15 minuters promenad från vårt hotell, ganska fin men det var väldigt trångt där och det kändes lite som om stranden tillhörde det stora hotellet som låg där.
Stränderna bort mot Gökova och Kas är betydligt härligare men staden Bodrum väger ändå upp de lite kassa stränderna :)

Nu längtar jag tillbaka hela tiden, i vanlig ordning, och jag önskar att det skulle gå att övertala Björn om en till resa i kanske september eller så..men han och flygplan går inte så bra ihop, så det skulle inte förvåna mig om det dröjer flera år tills nästa gång igen :(